tiistai 31. toukokuuta 2011

SWOT-analyysi

Yritystoiminnan tai sen osan sekä yksittäisen tuotteen analysoinnissa yleisesti käytetty analyysimenetelmä on SWOT-analyysi. Ennen tuotteen tai yrityksen markkinointisuunnitelman tekoa tulisi sille olla tehtynä kunnollinen SWOT-analyysi, jotta tiedetään millaisista lähtökohdista tuotetta tai yritystä lähdetään markkinoimaan.

SWOT-analyysin osat
SWOT-analyysissä analysoidaan neljä osa-aluetta:
  1. Strengths eli vahvuudet, tuotteen tai yrityksen vahvuudet markkinoilla. Esimerkiksi missä se erottuu edukseen kilpailijoista.
  2. Weaknesses eli heikkoidet, tuotteen tai yrityksen heikkoudet markkinoilla. Esimerkiksi missä se erottuu kilpailijoitaan huonommaksi tai keskinkertaiseksi.
  3. Opportunities eli mahdollisuudet, mitä uusia mahdollisuuksia yritykselle tai tuotteelle voi avautua. Onko tuotteen käyttöä mahdollista laajentaa uusille alueille tai laajentaa myyntiverkostoa.
  4. Threats eli uhat, kohdistuuko yrityksen toimintaan tai tuotteeseen jotain uhkia. Ovatko kilpailijat ehkä kehittämässä tuotteita, jotka tekevät tuotteemme tarpeettomaksi tai onko alan lainsäädöntä muuttumassa niin ettei tuotteemme ole enää kiinnostava tai houkutteleva.
Vasta kun nykytilanne tunnetaan riittävän hyvin SWOT-analyysin avulla voidaan yritykselle tai sen tuotteille tehdä markkinointisuunnitelmaa.

2 kommenttia:

  1. Hard Rock Hotel & Casino, Lake Tahoe | Dr.MCD
    For questions, please contact the Customer 김천 출장샵 Service 김포 출장안마 Team at (800) 제천 출장샵 226-7077. Call online 구미 출장마사지 · Leave a Reply Cancel 여수 출장마사지 reply.

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoinen postaus. Tuo SWOT onkin hyvä menetelmä, saa hieman tarkemman kuvan eri osatekijöistä. Meille on töihin tulossa nyt HAZOP poikkeamatarkastelu, jossa keskitytään enemmän siihen riskien tunnistamiseen. https://www.icoy.fi/asiantuntijapalvelut/asiantuntijapalvelut2

    VastaaPoista