- Product eli tuote itsessään, asiakasnäkökulma tulisi ottaa huomioon jo tuotetta muotoiltaessa ja suuniteltaessa sekä sen pakkauksessa.
- Price eli hinta, tuotteen hinnan pitäisi olla sopusoinnussa tuotteen todellisen laadun, laatumielikuvan ja muun markkinoinnin kanssa.
- Place eli jakelutie, tuotteen jakelutie asiakkaille tarkoittaa kuluttajatuotteiden kohdalla usein sitä missä tuote on myynnissä kuluttajille. Luxustuotteen jakelutie on luontevampi järjestää Stockmannin ja vastaavien kalliimpien tavaratalojen kuin Tarjoustalon kautta jne.
- Promotion eli markkinointiviestintä, tuotteen markkinointiviestinnän pitäisi tehdä asiakas kiinnostuneeksi tuotteesta ja saada asiakas tekemään ostopäätöksen. Markkinointiviestinnän tulisi tukea edellisten kolmen P:n mielikuvaa tuotteesta. Halvalla huumorimainoksella voi myydä halpatuotetta ja Bilteman mainokseen Kummelihuumori sopii mutta design hotellin tai Mercedes Benzin kannattaa ehkä miettiä hieman erityyppistä markkinointiviestintää.
Markkinoinnin perusteet. Segmentointi, 4P-malli ja monet muut markkinoinnin perusasiat yhdessä paketissa.
tiistai 31. toukokuuta 2011
Markkinoinnin neljä P:tä (Product, Price, Place ja Promotion)
Markkinointi on yrityksen ja tuotteen kokonaisvaltaista katsomista asiakkaan näkökulmasta. Usein tätä asiaa kuvataan puhumalla markkinoinnin neljästä P:stä, jotka ovat:
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
En ollut ennen kuullut neljän P:n säännöstä. Kiitos vinkistä! Meillä olisi liikuntaan liittyvä tuote prototyyppinä valmis. Seuraava askel olisi viedä tuote kuluttajaystävälliseen muotoon. Mitä mieltä olet tuotekehityspalveluihin erikoistuneista yrityksistä? Ilmeisesti tällaisia yrityksiä ja apua löytyy tuotekehityksestä aina markkinointiin asti. https://www.defour.fi/palvelut
VastaaPoista